درمان جوش صورت یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های همه افراد جهت دستیابی به پوستی سالم و زیبا است؛ چرا که همه حتما در طول زندگی خود با انواع جوش صورتمواجه شده‌اند و به دنبال راهی سریع جهت درمان جوش صورت بوده‌اند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند تنها با داروها و درمان‌های بسیار گرانقیمت می‌توان به از بین بردن جوش صورت پرداخت، لازم است به شما بگوییم که اصلا اینگونه نیست.

 چرا ممکن است دچار جوش صورت شویم؟

همه‌ی افراد در تمامی سنین ممکن است با انواع جوش صورت مواجه شوند. اما پیدایش جوش صورت در دوره جوانی و نوجوانی امری بسیار شایع می‌باشد. جوش صورت بر روی برخی نواحی مانند پیشانی، چانه و گونه ها بیشتر از سایر قسمت‌های دیگر دیده می‌شوند.

علاوه بر آن لازم است توجه داشته باشید که در هر سنی عوامل مختلفی می تواند عامل به وجود آورنده آن باشد. مانند زایمان، استرس، آلودگی هوا و غیره اما به طور کلی بسته شدن منافذ پوستی و تجمع چربی در زیر آن یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جوش صورت می‌باشد.

استفاده از دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی در نوجوانی، آلودگی‌های محیطی، وجود برخی بیماری های خاص، عدم رعایت بهداشت، عدم نظافت مرتب پوست و استفاده از لوازم آرایش نامناسب را می‌توان دلیل پیدایش جوش صورت نامید.

 

انواع جوش صورت

همانطور که گفتیم این جوش‌ها در انواع متفاوتی بر روی پوست صورت ظاهر می‌شوند. برخی ممکن است آن را به صورت جوش سر سفید تجربه کنند. اما برخی نیز دچار جوش‌های سرسیاه یا التهابی می‌شوند. به یاد داشته باشید اولین قدم برای درمان جوش صورت شناخت نوع جوش می‌باشد.

چرا که به عنوان مثال درمان انواع جوش‌های التهابی کمی سخت‌تر و مشکل‌تر از جوش‌های سر سیاه و سر سفید می‌باشد و شاید لازم باشد برای درمان این مدل جوش‌ها به پزشک و متخصصین مجرب مراجعه کنید.

اما اگر متوجه تعدادی جوش سر سیاه و سر سفید بر روی پوست صورت خود شده‌اید، اصلا نگران نباشید. چرا که شما می‌توانید با ساده‌ترین و در دسترس‌ترین موادی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود به آسانی به درمان خانگی جوش صورت خود بپردازید. در ادامه با معرفی انواع جوش صورت به شما کمک می‌کنیم که به آسانی نوع جوش صورت خود را بشناسید.

 

 جوش‌های سر سفید

تغییرات هورمونی در برخی مواقع در کنار وجود باکتری‌ها و تجمع چربی می‌تواند موجب پیدایش جوش‌های سر سفید بر روی پوست صورت شود. اطراف ناحیه جوش‌های چرکی کمی قرمز است که نشانی مبارزه گلبول‌های سفید با باکتری‌های این ناحیه می‌باشد.

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که راه درمان جوش سر سفید صورت را فشار دادن آن و خارج کردن چرک جوش می‌دانند. اما لازم است به شما بگویم که این راه اصلا صحیح نمی‌باشد و تنها نتیجه آن ایجاد زخم و ماندن جای جوش برای همیشه می‌باشد.

 

 جوش‌های سرسیاه

 در صورتی که فولیکول‌های مو به وسیله چربی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شوند، جوش‌های سرسیاه به وجود می‌آیند. برخلاف جوش‌های سر سفید اطراف ناحیه جوش سر سیاه پوست به رنگ طبیعی است. برخی از افراد برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه آن‌ها را فشار می‌دهند. اما به شما توصیه می‌کنیم که اصلاً آن را امتحان نکنید، چرا که این کار باعث آسیب به پوست خواهد شد.

 

 

 جوش‌های التهابی

 پاپول‌ها، پاسچول‌ها یا همان جوش‌های چرکی، کیست‌ها و ندول‌ها جزو انواع جوش‌های التهابی هستند که هر کدام شیوه درمان خاص خود را دارند و به گونه‌های متفاوتی بر روی پوست صورت ظاهر می‌شوند. اکثر این مدل از جوش‌های التهابی به وسیله باکتری‌هایی که بر روی پوست صورت قرار دارند ظاهر می‌شوند.

 توجه داشته باشید که به این مدل جوش‌ها اصلاً نباید دست زد و لازم است هر چه سریع‌تر جهت درمان آن‌ها اقدام نمود.

 

10 درمان خانگی جوش صورت

 در ادامه برای شما چند راهکار موثر درمان جوش صورت را شرح می‌دهیم که شما می‌توانید آن‌ها را در خانه و با استفاده از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مواد به کار ببرید. فراموش نکنید که تمامی راهکارهای گفته شده توسط مجرب‌ترین پزشکان مورد تایید قرار گرفته‌اند. اما در صورتی که با به کار بردن آن‌ها نتیجه مورد نظر حاصل نشد حتما به متخصصین مجرب مراجعه کنید.

 

 استفاده از آبلیمو

آبلیمو به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی که در خود دارد، یکی از موثرترین موادی است که می‌توان از آن جهت درمان جوش صورت استفاده کرد. برای آن تنها کافی است تکیه کوچکی پنبه را به مقداری آبلیمو آغشته کرده و آن را بر روی جوش‌های خود قرار دهید.

 پس از گذشت چند ساعت پنبه را بردارید و شاهد بهبود جوش صورت خود باشید. گاهی ممکن است به هنگام قرار دادن آبلیمو برای جوش سوزش و درد خفیفی را احساس کنید در آن صورت نیز اصلا نگران نباشید.

 

 استفاده از بخور صورت

بخار گرم صورت موجب می‌شود که منافذ بسته پوست به آسانی باز شوند و عواملی که موجب بسته شدن منافذ شده‌اند از بین بروند. فراموش نکنید که مدت زمان بخور نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد و استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان پس از آن شدیداً توصیه می‌شود.

 

 استفاده از یخ

اگر به تازگی متوجه جوشی بر روی صورت خود شدید که هنوز ملتهب یا سرسفید نشده است، استفاده از یخ می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان جوش صورت شما باشد. به یاد داشته باشید که یخ را به هیچ عنوان به طور مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید. بلکه از تکه پارچه تمیز استفاده کنید یخ را درون آن قرار دهید و به مدت چند دقیقه پارچه را بر روی آن ناحیه از پوست خود بگذارید.

 سردی یخ به منقبض شدن غدد چربی پوست کمک می‌کند که نتیجه آن جلوگیری از رشد باکتری‌های تغذیه کننده از این غدد می‌باشد. برای از بین بردن جوش صورت، این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا شاهد محو شدن آن از روی پوست خود باشید.

 

 استفاده از خمیر دندان

استفاده از خمیردندان همیشه به عنوان یک راهکار موثر درمان خانگی جوش صورت شناخته می‌شود. برای استفاده از آن تنها کافی است مقدار کمی از خمیر دندان را بر روی جوش خود به مدت یک شب قرار دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر آن ناحیه را با آب سرد بشویید و از یخ برای کم کردن التهاب آن استفاده کنید.

 

 

 

 استفاده از عسل

شاید تعجب کنید اما عسل نیز به عنوان یک ماده میکروب کش و عفونی کننده در جهت درمان جوش صورت بسیار کاربرد دارد. برای آن می‌توانید عسل را با مواد دیگر ترکیب کنید و به صورت ماسک ترکیبی نیز بر روی جوش‌های خود قرار دهید یا آن را به صورت مستقیم بر روی دوش خود بگذارید و اجازه دهید نیم ساعت بر روی آن باقی بماند تا اثر گذاری خود را به شما نشان دهد.

 

استفاده از روغن درخت چای

اگر به دنبال راه خانگی از بین بردن جوش صورت خود هستید، استفاده از روغن درخت چای خصوصاً برای از بین بردن جوش‌های سر سفید بسیار مناسب می‌باشد. برای آن تنها کافی است مقدار کمی روغن درخت چای را به پنبه آغشته کرده و آن را بر روی جوش‌های خود قرار دهید تا شاهد خشک شدن آن‌ها شوید.

 

 استفاده از آلوورا

 امروزه از آلوورا برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها درمان جوش صورت می‌باشد. برای آن می‌توانید ژل آلوورا را به طور مستقیم بر روی جوش‌های خود بزنید و با تکرار آن در طول روز شاهد کوچک شدن و از بین رفتن جوش باشید. در غیر این صورت می‌توانید آن را با سایر مواد گفته شده در مطالب بالا ترکیب کرده و به صورت یک ماسک خانگی از بین بردن جوش صورت خود استفاده کنید.

 

استفاده از روغن زیتون

 یکی از خواص  اعجاب برانگیز روغن زیتون درمان سریع جوش صورت می‌باشد. این آنتی اکسیدان قوی به شما کمک می‌کند که با مرطوب کردن جای جوش، ترمیم آن را سریع‌تر کند. برای استفاده از  آن لازم است پس از آغشته کردن روغن زیتون به صورت خود، آن را به وسیله حوله گرمی بپوشانید تا جذب سریع‌تر و بهتر آن را میسر سازید.

 

استفاده از چای سبز

خاصیت میکروب کشی و آنتی اکسیدانی در چای سبز به شدت دیده می‌شود. از این رو استفاده از آن به عنوان یک درمان خانگی جوش صورت بسیار مناسب می‌باشد. شما می‌توانید با نوشیدن مداوم چای سبز و افزایش آنتی اکسیدان‌های بدن خود تولید چربی پوست را کاهش دهید و بروز جوش صورت را به حداقل برسانید.

 از طرفی اگر قصد دارید از چای سبز برای از بین بردن جوش‌های موجود بر روی صورت خود استفاده کنید، توصیه می‌شود پنبه‌ای را به مقداری چای سبز آغشته کنید و آن را به صورت بزنید و با تکرار آن نتیجه مطلوب را بگیرید. ریختن چای سبز در یخدان و استفاده از چای سبز یخ زده بر روی پوست نیز یکی دیگر از راه‌های استفاده از این ماده می‌باشد.

 

استفاده از سیب زمینی

مقدار بالای نشاسته موجود در سیب زمینی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مدت زمان بسیار کوتاهی از شر تمامی جوش‌های صورت و لکه‌های باقیمانده از آن‌ها خلاص شوید. برای استفاده از این درمان خانگی جوش صورت می‌توانید سیب زمینی را رنده کنید و آن را به وسیله پنبه بر صورت خود بزنید یا برش‌های سیب زمینی را به صورت مستقیم بر روی صورت خود قرار دهید.