مراقبت از پوست از نکات بسیار مهم در زندگی اکثر افراد است خصوصا خانمها. در اصل همه ما دوست داریم  به هر شکلی که شده روند پیری پوست صورت خود را به تعویق بیاندازیم و البته همیشه دوست داریم پوستمان شاداب و سلامت باشد.

1- حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

مسلما این نکته برایتان تکراری است و خسته کننده شده است اما باور کنید مهمترین نکته در مراقبت از پوست استفاده از کرم های ضد آفتاب است زیرا 90 درصد چین و چروکها به خاطر قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب ایجاد میشوند. پس همیشه از کرم های ضد آفتاب با حداقل  spf30استفاده کنید.

2-برس ها و اسفنج های آرایشی خود را تمیز کنید.

شاید ندانید اما برس ها و اسفنج های آرایشی محل رشد و تجمع باکتریهای ایجادکننده آلودگی ها هستند. پس هر دو هفته یکبار برس ها و اسفنج های آرایشی خود را بشویید.

3- خوردن آجیل

مغز آجیل ها مقدار زیادی سلنیوم دارند که خاصیت کشسانی پوست را افزایش میدهند و احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست را تا حد بسیار کاهش میدهد. سعی کنید روزانه به اندازه یک مشت آجیل بخورید.

4- از سرم های پوستی استفاده کنید

بهتر است سرم هایی را تهیه کنید که دارای اکسیدان و پنتاپپتیر باشند چرا که از پوست در برابر رادیکال های آزاد و استرس ها دفاع میکنند و باعث تقویت کلاژن در پوست میشوند.

5-موبایل خود را تمیز کنید

طبق تحقیقات به عمل آمده گوشی موبایل میتواند از ایستگاه های شلوغ مترو نیز کثیف تر باشد. در اصل صفحه لمسی موبایل ما میتواند از زمانی که کسی در صورت ما عطسه میکند هم میکروب بیشتری را به پوست ما منتقل نماید.پس وقتی ما با موبایل خود صحبت میکنیم میکروب ها به گونه و فک ما میچسبند و باعث تحریک پوست میشوند. پس بهتر است در روز چندین بار گوشی خود را با دستمال ضدعفونی کننده آنتی باکتریال پاک کنید.

6- لبنیات کمتر بخورید

محصولات لبنی حتی اگر اورگانیک هم باشند دارای مقدار زیادی هورمون های گاوی هستند که غدد چربی منافذ پوست را تحریک میکنند و باعث ایجاد آکنه در پوست میشوند. توجه داشته باشید که به جز مصرف لبنیات به صورت مستقیم، از لبنیات در تهیه انواع سس ها و بستنی ها و غذاهای پروتئینی استفاده میشود. پس بهتر است از محصولات کم چرب استفاده کنید.

7- ویتامین آ مصرف کنید

سالها تحقیقات نشان داده است که ویتامین آ به احیای سلول های پوستی کمک میکند و به قدرت محصولات دارای کلاژن اضافه میکند تا پوست را سالم و جوان نگه دارند.

متخصصان پوست معتقدند اگر میخواهید فقط از یکی از محصولات محافظ پوست استفاده کنید آن محصول بهتر است ویتامین آ باشد.

8 -خواب کافی داشته باشید

خواب کافی یکی از مهمترین عوامل برای سلامت بدن بخصوص پوست میباشد. کم خوابی گردش خون را پایین می آورد و باعث میشود رنگ پریده به نظر برسید. همچنین پوست در شب عمل بازسازی سلول های خود را انجام میدهد پس بهترین زمان برای آبرسانی و همچنین رساندن مواد مغزی به پوست قبل از خواب است.

9-منافذ باز پوست خود را لایه برداری کنید

همین منافذ ریز و کوچک روی پوست میتوانند ایجاد مشکل کنند برای بستن منافذ باز پوست و تمیز کردن آنها میتوان از لایه بردارهای ژل های درمان آکنه استفاده کرد. تجمع چربی و سلول های مرده در این منافذ آنها را بزرگتر میکند.

10 -حتما قبل از خواب آرایشتان را پاک کنید

ماندن آرایش و آلودگی بر روی پوست باعث خشکی و حتی شوره زدن پوست میشود. بیشتر مواد آرایشی  حاوی نوعی مولکول قندی هستند که باعث رشد قارچ ها در طول شب میشوند. حتما آرایش چشم را نیز خوب پاک کنید زیرا باعث جوشهای ریز اطراف چشم میشوند. جوش های ریز سفیدی به نام کیست میلیا. برای پاک کردن چشم از مواد آرایشی میتوانید پاک کننده های آرایش چشم که در بازار وجود دارد را تهیه کنید.