فردی که از طراحی های زیبای حنا بر روی دست و بدن خود استفاده می کند لازم است نکات مراقبت از طراحی حنا را نیز یاد بگیرد. شما نیز همانند سایر افراد حتما دوست دارید طرحی که به کمک حنا روی بدن خود ایجاد کرده اید تا حد امکان مدت زمان طولانی دوام داشته باشد. جوهرهای حنا معمولا شکل خود را یک الی سه هفته حفظ می کنند و پس از آن شروع به محو شدن می نمایند. در طول این مدت زمان باید پوست خود را مرطوب نگه دارید تا طراحی مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد و باید از شستن آن با مواد شوینده قوی خودداری کنید. سعی کنید حنا را نمالید. اگر بتوانید به درستی نکات مراقبت از طراحی حنا را رعایت کنید مطمئن باشید که بیشتر از چند هفته دوام خواهد داشت.

. بعد از اینکه حنا روی بدن طراحی شد به طور مستقیم آن را لمس نکنید:
خمیر حنا زمانی که روی بدن طراحی می شود مرطوب خواهد بود. بعد از کشیدن طرح حنا بر روی پوست باید آن بخش از بدن خود را از هر چیزی دور نگه دارید. مثلا اجازه ندهید هوا، فاکتورهای محیطی و لباس ها این بخش را لمس کنند از این رو می توانید جلوی خراب شدن طرح را بگیرید. خمیر معمولا در عرض 5 الی 10 دقیقه خشک می شود اما باز هم باید مراقب باشید. قبل از اینکه حنا به درستی خشک شود و آسیبی نبیند ممکن است بیش از نیم ساعت زمان نیاز داشته باشد.

. تا جایی که برایتان امکان دارد اجازه دهید خمیر حنا روی بدن باقی بماند:
هر چقدر مدت زمانی که خمیر روی بدن باقی می ماند بیشتر باشد طرح ایجاد شده تیره تر خواهد بود. اجازه دهید این خمیر حداقل به مدت 6 ساعت روی پوست بماند و آن را برای یک شب بر روی بدن قرار دهید. آن را در این مدت زمان نشویید، نمالید و به طور تصادفی روی چیزی قرار ندهید.

. از شکر و آب لیمو برای مراقبت از طراحی حنا استفاده کنید:
بعد از اینکه خمیر حنا شروع به خشک شدن کرد، آن را با ترکیب شکر و آب لیمو بپوشانید. اجازه دهید به مدت چند ساعت یا یک شب در آن بماند. اینکار باعث می شود خمیر مدت زمان بیشتری مرطوب بماند و طرح تیره تری ایجاد کند. کاسه کوچکی را با آب لیمو پر کنید و سپس شکر را با آن ترکیب نمایید تا خمیر چسبناکی داشته باشید. از پنبه برای زدن این ترکیب بر روی حنای خشک استفاده نمایید.

  • این ترکیب به مرطوب ماندن حنا کمک می کند. همچنین این ترکیب همانند مهر و مومی برای حنا می ماند و از طرح آن محافظت می کند. اسیدیته لیمو به هایلایت شدن رنگ حنا کمک خواهد کرد.
  • سعی کنید بیش از حد حنا را از این ترکیب اشباع نکنید. فقط کافیست آن را مرطوب نمایید. اگر از رطوبت زیادی استفاده کنید رنگ ممکن است خراب شود به خصوص اگر در مراحل اولیه اینکار را انجام دهید.
  • اگر می خواهید در شب این محلول را روی بدن بگذارید باید آن را با چیزی بپوشانید در غیر اینصورت نمی توانید از آن محافظت کنید.

. سعی کنید پوست را گرم و مرطوب نگه دارید:
هر چقدر دمای بدن گرم تر باشد حنا سریع تر خشک می شود. اگر دما سرد است سعی کنید چیزی بنوشید که بدن شروع به گرم شدن نماید. به آرامی ناحیه پوشیده شده با خمیر را گرم کنید تا گرم و مرطوب شود.

. برای مراقبت از طراحی حنا طرح را بپوشانید:
زمانی که خمیر حنا خشک می شود شروع به پوسته پوسته شدن می نماید. پس سعی کنید این ناحیه را بپوشانید تا پوسته های حنا همه جا نریزد. پوشاندن به شما کمک می کند با حفظ رطوبت رنگ تیره تری داشته باشید. شما می توانید ناحیه مدنظر را با پلاستیک بپوشانید یا از کاغذ توالت استفاده کنید.

  • سعی کنید تکه ای از کاغذ توالت را روی طرح بگذارید و سپس ناحیه را با بانداژ ببندید. اگر می خواهید از مواد پلاستیکی استفاده کنید مطمئن شوید که آن را در ابتدا با کاغذ توالت می پوشانید و جلوی خراب شدن طرح را می گیرید.
  • باید بدانید که حنا ممکن است روی منسوجاتی همچون لباس ها، پارچه ها و حوله ها لکه ایجاد کند. اگر خمیر را در طول شب بر روی بدن می گذارید حتما آن را بپوشانید.از آبی که به دمای اتاق رسیده و صابون ملایم برای شستشو استفاده کنید. حالا کمی طرح را خشک کنید. اگر طرح را بمالید آن را خراب می کنید پس مراقب این موضوع باشید.منبع: سایت wikihow و سایت دترلند